Den stora flygplatsinvigningen skulle äga rum den 3 juni år 2012. Berlins borgmästare tillika styrelseordförande i flygplatsbolaget, Klaus Wowereit var tänkt som värd inför 40 000 inbjudna gäster från hela världen. Den efterlängtade flygplatsen skulle äntligen få öppna. Drygt två veckor innan invigningen kom återbudet. Ingen invigning och än till denna dag, inga resenärer och inga flygplan. Hur kunde det bli så?

Estetik på bekostnad av funktion

Ambitionsnivån var det inget fel på när den pampiga flygplatsen byggdes. Med en takhöjd i terminalen på 32 meter, en installation i taket av en konstnär från LA, golv i ljusa sandstensplattor och incheckningsdiskar i amerikansk valnöt lämnades ingenting av det rent estiska åt slumpen. Och kanske var det ett av flygplatsens problem, att man tänkte för mycket på form och upplevelse framför funktionalitet.

Flygplatsen Berlin Brandenburg, Tyskland. Foto: Olaf Tausch

74 000 byggfel

När invigningen ställdes in 2012 var det på grund av att brandskyddet inte fungerade. Vid en brand skulle inte byggnaden kunna tömmas på rök för att inga rör eller ledningar hade fått ”störa” interiören. I ren desperation tänkte flygplatsledningen att om man bara ställde personer vid varje röklucka, skulle de kunna öppna luckorna vid behov. Den lösningen godkände inte myndigheterna. Men det var tydligen inte bara brandskyddet som fallerat, vid tillfället fanns 74 000 andra byggfel enligt sägnen.

Mer köpcentrum än flygplats

Mångas huvuden fick rulla efter debaclet med invigningen, inte minst stjärnarkitekten Meinhard von Gerken. Han hade tidigare fått sitt genombrott med formgivningen av Berlins flygplats Tegel, så vad gick så enormt fel den här gången? Enligt honom hade flygplatsledningen kommit med 487 ändringsförslag under byggprocessen med syftet att öka det kommersiella. Von Gerken skrev att flygplatsen mer liknande ett gigantisk köpcentrum med flygplatsanslutning än det omvända.

Allt som kunde gå fel, gick fel och flygplatsen står tom än idag. Foto: Shutterstock

Flygplatsbygget från helvetet

Allt som kunde gå fel, gick fel. Hetsen inför invigningen ledde till många misstag. Underentreprenörer arbetade utan samordning och viktig ”know-how” gick förlorad när chefer fick sparken och företag gick i konkurs. Till slut hade ingen överblick. 

Dyrbara misstag

Kostnaderna för bygget har stigit från drygt två miljarder euro till sex miljarder euro. När projektet gick ut på anbud i Europa lämnade fyra byggjättar snarlika offerter, runt en miljard euro, och ledningen för flygplatsbygget misstänkte kartellbildning. Delstaterna Berlin och Brandenburg beslutade därför att tillsammans med staten bygga i egen regi i hopp om att göra det billigare. Kanske inte det bästa beslutet så här i efterhand.

Invigning 2020, eller?

Nu är invigningen satt till oktober år 2020. Den tyska tidningen Bild menar att invigningen är i fara efter att tidningen hittat ett besiktningsdokument som visar att flygplatsen har 1415 fel, varav 863 stycken väsentliga. Något som flygplatsbolaget dock tillbakavisar. Historien rullar vidare.