Jämnt på jobbet - Innovation

Carina Christoffersen och Lena Smith strävar efter att byggbranschen ska bli mer jämställd.
 

Jämställdhetsutmaningarna i byggbranschen diskuterades vid Hiltis workshop

Med initiativet ”En öppnare byggbransch” vill byggteknikföretaget Hilti bidra till att förändra den tuffa jargongen. Genom workshops dit branschen bjuds in för att diskutera egna erfarenheter lyfts konkreta lösningar till hur byggsektorn kan bli mer jämställd.

Den 22–23 maj 2018 hölls två workshop-tillfällen på Hiltis stockholmskontor, där jämställdhetsutmaningarna i byggbranschen diskuterades med såväl medarbetare som inbjudna företrädare för branschen.

Flera medarbetare berättade om de kränkande kommentarer som de utsatts för i samband med kundbesök och svårigheten i att veta hur trevlig man kan vara för att inte misstas som flirtig. Carina Christoffersen, HR Business Partner på Hilti, påpekade att även män blir utsatta för verbala påhopp, och att det därmed är viktigt att frågan lyfts utanför kvinnliga nätverk.

Men hur har då denna machokultur kunnat pågå så länge? En anledning är att oacceptabla beteenden inte har fått några konsekvenser. För att komma tillrätta med detta föreslogs bland annat att tydliggöra och etablera en ”konsekvenslista” – både för interna och externa medarbetare samt att samla flera kvinnor i samma team för att undvika att någon blir ensam av sitt kön.

I samband med tvådagarsseminariet passade Svensk Byggtjänst också på att intervjua Carina Christoffersen, HR Business Partner och Lena Smith, säljdirektör i Stockholm.

Varför startade Hilti workshops om jämställdhet?

Det var en idé från Hiltis interna kvinnliga nätverk där vi under flera år jobbat mycket med frågorna kring en öppnare och mer inkluderande arbetsmiljö. Vi har lärt oss av varandra och delat erfarenheter om hur man ska hantera och besvara vissa typer av kommentarer. Men någonstans kändes det som att vi bara jobbade med varandra och om hur vi skulle bemöta det, men hur förändrar vi attityden på riktigt? Ska vi göra det måste vi samarbeta med andra i branschen eftersom att en stor del av vår arbetsmiljö är interaktion med andra företag i byggbranschen. Genom det kan vi få en snabbare förändring!

Vilka rutiner har Hilti för att agera mot trakasserier på arbetsplatsen?

Det första vi gör är att lyssna ordentligt på den individ det berört och sen är vi väldigt snabba på att agera. När det har inträffat så har den ansvariga chefen ringt till den kund det handlar om och tydligt förklarat för dem att ”Ni är välkomna att handla Hilti från någon av våra butiker men på grund av ert agerande, som är emot våra värderingar, så kommer vi inte åka ut och hjälpa er på plats längre”. Det här är vi jättetydliga med och det är något som jag vet att alla våra medarbetare har i ryggen som en trygghet. Oavsett vilken kund, titlar eller hur mycket pengar det handlar om så är det alltid sekundärt till att vi lever våra värderingar.