2016 – ytterligare ett år av förändringar

Vi står nu inför ett nytt år – med en fortsatt föränderlig värld. Både storpolitiskt och i vardagen.

2016_kronika_2015

En sak vet vi – oväntade saker kommer att hända.

Vem hade vid årsskiftet 2014 – 2015 kunnat tro att man i slutet av 2015 på allvar skulle diskutera ”stängning” av Öresundsförbindelsen? Inte jag i alla fall.

Tältbostäder i Sverige – med byggnadslov. Under 2016. Det diskuterades inte heller så mycket vid förra årsskiftet.

Det är därför viktigt att ha en ödmjukhet och kanske sund skepsis när alla förståsigpåare vid årsskiftet uttalar sig, mer eller mindre, tvärsäkert om hur 2016 kommer att gestalta sig.

Två saker inom samhällsbyggandet kommer i alla fall fortsätta 2016 - påstår jag tvärsäkert.

Digitaliseringen kommer att fortsätta. Liksom generationsväxlingen.

Ett stort och viktigt steg i digitaliseringen inom samhällsbyggandet i Sverige är framtagandet av ett nytt gemensamt klassifikationssystem för hela sektorn. För strukturering av information om objekt, egenskaper och aktiviteter för byggd miljö. BIM-anpassat – så klart.

Det finns många fördelar med ett sådant system. Beräkningar visar på att det finns många miljarder att spara på en förbättrad kommunikation i bygg- och förvaltningsprocessen.

Alla programvaror kommer då använda en gemensam struktur. Det är bara en aktör som underhåller och förvaltar detta system. Inga egna, dyrbara, dåligt genomtänkta klassifikationer. Därigenom blir informationshanteringen densamma oavsett vem som gör jobbet. Informationen blir återvinningsbar. Och framförallt stora synergier i förvaltningen av fastighetsbeståndet. Den kanske viktigaste fördelen.

Av branschen – och för branschen. Med första versionen klar vid halvårsskiftet.

Generationsväxlingen är också en realitet. 25 procent av oss i samhällsbyggnadssektorn kommer gå i pension inom fem år. Jag känner personer i min närhet som redan 2016 väljer att gå i pension – från det vanliga arbetet i samhällsbyggnadssektorn. In kommer i stället unga friska fläktar med agila planeringsmetoder. Bland annat. De ammades i princip med digitala nappflaskor.

Gamingen – eller spel – kommer också att fortsätta öka i samhällsbyggandet. Lustfyllda aktiviteter ger ofta mycket bättre resultat. För då läggs det ned mycket mer energi och kraft. Gaming har den egenskapen. Samhällsbyggandet kommer ligga före andra sektorer om vi använder gamingen.

En av utmaningarna/möjligheterna blir erfarenhetsåterföringen – men inte för mycket. För då sker ingen utveckling. Erfarenhetsåterföring av typen ”så här har vi alltid gjort” utan att förklara varför. Den typen av erfarenheter tillhör inte framtiden. Och ska inte återföras.

Oavsett vilka möjligheter vi använder, digitala eller erfarna analoga - så ska det leda till ett hållbart samhällsbyggande.

2016 blir ett år med bra samhällsbyggande – tvärsäkert!