Hiphopkulturen inspirerar samhällsbyggandet

I alla fall inspirerar det att utveckla förmedlingen av information och kunskap om samhällsbyggandet. Vad är detta för flum?

En bra idé är alltid en bra idé - oavsett var den kommer ifrån.

På nätet kan man se hur Hiphopparna använder media och kommunikation på nya sätt. Kreativt. Det finns klipp på youtube där man kan se hur man börjar kommunicera med tittarna. För att göra affärer. ”The world’s first interactive shoppable music video”.

Sportutrustningsföretaget NIKE tog senare den bollen och använde idéerna och tekniken i några av sina reklamfilmer. För att attrahera och kommunicera med sina presumtiva kunder.

Kunskapsföretaget Svensk Byggtjänst utvecklade 2014 idén ytterligare ett steg. Det är nu, sedan maj 2014, därför möjligt att ta del av företagets omvärldsbevakning TV. Dygnet runt. I din smartphone, padda eller desktop. Interaktivt. Och det är gratis att prova på - i två veckor.

Redan i den första versionen är det möjligt för tittaren att ställa kompletterande frågor under TV-sändningen. Digitalt. Då pausar filmen och fortsätter direkt efter att frågan är ställd. Svar på frågorna kommer inom 72 timmar, oftast tidigare. Från redaktionen. De har både egen gedigen kunskap och ett stort nätverk. Tillsammans ”kan de allt”.

Både frågorna och svaren publiceras i anslutning till när i filmen frågorna ställdes. Det är ett bra sätt att sprida kunskap och hjälpa till med erfarenhetsåterföring. Som ett kunskapsnav.

Tack vare kreativiteten hos ungdomar från en kulturell rörelse med ursprung bland etniska minoriteter i södra Bronx under sent 1970-tal.

Invented by hiphop and perfected by Svensk Byggtjänst. Det är inte riktigt sant. Men det ligger något i det.

Det är bra samhällsbyggnad.