Panamakanalen får konkurrens – efter 100 år

Panamakanalen invigdes 1914. För hundra år sedan. Och i december 2014 påbörjades schaktarbeten för en konkurrerande kanal. Genom Nicaragua.

nicaragua_1260x630_kronika

 
Att utveckla infrastruktur är att utveckla samhället. Människan har alltid haft en önskan att se hur det är på andra sidan. Det är tillräckligt många för att det ska byggas broar, tunnlar – och kanaler.

En kanal genom Nicaragua är ingen ny tanke. Redan i början av 1800-talet skrev Napoleon III en artikel om genomförbarheten av ett sådant projekt.

Sedan dess har både tekniken och politiken varit involverade i denna fråga. Teknikerna har undersökt, projekterat och politikerna har beslutat.

Efter att amerikanerna köpte de franska intressena i Panamakanalen avtog intresset för en kanal genom Nicaragua.

De fanns lobbyister redan då. Enligt Stephen Kinzer's bok Overthrow från 2006, anlitade chefen för det franska Kanalsyndikatet 1898 lobbyisten William Nelson Cromwell för att lobba för en kanal genom Panama inför den amerikanska kongressen. Och det gjorde han så förnämligt att han fick ett arvode på nätta 800 000 dollar! Skrämselpropaganda om att vulkanen Momotombo i Nicaragua hade haft ett utbrott och orsakat seismiska chocker bidrog starkt till beslutet att inte fortsätta med Nicaraguakanalen. Så fungerade det då – och kanske nu.

På senare tid har det varit ett stort intresse från ett antal länder i detta projekt. Ryssar, Sydkoreaner, Holländare, Förenade Arabemirater och inte minst Kineser.

Det hela landade i att i juni 2013 godkände Nicaraguas parlament ett lagförslag om att bevilja ett femtio-årigt koncessionsavtal till ett nybildat Hong Kong-baserat företag, Hongkong Nicaragua Canal Development Investment Co (HKND Group), att bygga kanalen. Koncessionen kan förlängas med ytterligare 50 år, efter det att kanalen är i drift. Den 22 december förra året påbörjades arbetet med att bygga den nästan 28 mil långa Nicaraguakanalen. Det är kinesiska The Hong Kong Nicaragua Canal Development Investment Company (HKLND), som står för byggandet. Planen är att kanalen, som kommer att bli både djupare och bredare än Panamakanalen, öppnas redan under 2020. En mer än 100-årig dröm har nu gått i uppfyllelse.

Projektet inkluderar sex delprojekt, kanalbygget inklusive slussar, två hamnar, en frihamn, semesterresort, en internationell flygplats och stora väganläggningar.

Dessa kineser.

Kanalen som kommer att gå från Brito Gorda-floden i Stilla havet till Punto Gorda i Karibiska havet blir mellan 230 och 520 meter bred, 27,6 meter djup och 278 kilometer lång. Många människor och småbrukare har protesterat mot byggandet och exproprieringen av land, men Nicaraguas president Daniel Ortega har tydligt uttalat att kanalen är den enda vägen för landet att komma ur sin fattigdom. Och den presidenten har inte gjort sig känd för att lyssna på protester. Han bestämmer.

Vad är då skälet till att man väljer att bygga en tre gånger så lång kanal jämfört med Panamakanalen. Det finns säkert en hel del skäl bakom det. Och lobbyister. Faktum är dock att en vattenväg genom Nicaragua kommer förkorta resvägen till det dynamiska Kalifornien från Atlanten väsentligt. Och pressa kostnaderna.

Hållbart byggande innebär att det ska vara socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbart. Framtiden kommer visa på om den här kanalen lever upp till epitetet hållbarhet.

Fortsättning följer i detta intressanta projekt.