Svensk Byggtjänst testade nytt dataspel för medborgardialog

Dataspelet Cities: Skylines från Paradox Interactive har snabbt blivit en global succé med över två miljoner sålda licenser. Under lördagen testades spelet som ett nytt verktyg för medborgardialog och stadsutveckling inom Svensk Byggtjänsts projekt Mina Kvarter. 

Svensk Byggtjänst testade nytt spel för medboragardialog - Openlab på KTH 2016-01-23

Stort engagemang på workshopen för att testa dataspelet Cities: Skylines

Ett 50-tal studenter, forskare, samhällsbyggare och engagerade medborgare deltog i workshopen som ägde rum på Openlab vid KTH i Stockholm.

Som testområde användes den nya miljöprofilerade stadsdelen Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Stadsdelen har i samverkan med Stockholms stad byggts upp som en modell i spelet. Och frågeställningen som stod i centrum under workshopen gällde hur man kan utveckla framåtriktade trafiklösningar i området.

Resultatet blev en rad intressanta idéer både kring hur spelet Cities: Skylines kan användas i stadsutveckling och medborgardialog, och hur framtidens trafik i Norra Djurgårdsstaden skulle kunna utformas på ett hållbart och innovativt sätt.

- Vi är mycket nöjda med resultatet och de många intressanta och inspirerande möten och samtal om stadsplanering som uppstod mellan personer med vitt skilda kompetenser och bakgrunder. Svensk Byggtjänst fick med sig massor av inspiration till projektet Mina Kvarter, där vi använder dataspelen Minecraft och nu Cities: Skylines för medborgardialog och stadsutveckling, säger projektledare Jörgen Hallström.

- Under våren kommer arbetet med att utveckla och anpassa användandet av dataspelet Cities: Skylines för medborgardialog och stadsutveckling att fortsätta i samverkan mellan Svensk Byggtjänst och Paradox Interactive – företaget bakom spelet. Planen är att fortsätta använda Norra Djurgårdstaden som testområde i samråd med Stockholms stad.