Nytt inslag i Svensk Byggtjänsts podd Snåret: ”Ja eller nej till Förbifarten – varför finns inga alternativ?”

Infrastrukturprojekten i Stockholm har den senaste tiden genererat stora rubriker i tidningarna. I Svensk Byggtjänsts podd Snåret lanserar DN-journalisten Viktor Barth-Kron ett eget alternativ till Förbifarten: Bygg Österleden och dra tvärbanespår där igenom. Han medverkar tillsammans med trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och oppositionsborgarrådet Cecilia Brinck (M) i dagens avsnitt där vi reder ut alla turer kring Förbifarten och Bromma flygplats.

Det har blåst rejält kring den nya regeringens frysning av Förbifarten och kring den rödgröna majoriteten i Stockholm som vill lägga ner Bromma flygplats senast 2022. Stoppet av Förbifarten beräknas kosta skattebetalarna hundratals miljoner och Allianspartierna kräver nu att bygget måste återupptas senast den 1 januari nästa år. Nu begär också alltfler i de egna leden att Stefan Löfven ska sätta ner foten. I dagens avsnitt av Snåret tar Svensk Byggtjänst upp infrastrukturutmaningarna i Stockholmsregionen. Programledare är Emma Jonsteg från Utopia Arkitekter.

Förbifarten skapar bilberoende
Förbifarten är ett av Sveriges genom tiderna största infrastrukturprojekt och beräknas kosta 28 miljarder att bygga. Denna västliga motorledstunnel har diskuterats sedan 60-talet och arbetet ligger just nu på is efter att regeringen i oktober fattat beslut om att frysa produktionen fram till den 1 maj 2015. Under tiden ska man se över finansieringen av projektet.

Daniel Helldén menar att Förbifarten bygger fast oss i ett bilberoende:

– Man kommer att kräva att folk åker bil, för att få ihop Förbifarten. Vi vill bygga ut kollektivtrafiken istället.

Cecilia Brinck kontrar med att det idag inte finns fungerande förbindelser mellan norr och söder:

– Bor man i norrrort och jobbar i söderort får man idag räkna med 4-5 timmars transporttid varje dag med kollektivtrafik. Det finns en föreställning om att vi som kör bil gör det på pur jävelskap. Så är det inte. Vi gör det för att vi måste, för att vardagen inte skulle funka annars. Förbifarten är absolut nödvändig.

Viktor Barth-Kron tycker det är konstigt att frågan har stannat vid ett ja eller nej till Förbifarten. Ingen av lösningarna är tillfredställande, menar han och pekar istället på en utmärkt kompromiss:

– Om vi istället bygger Österleden och drar tvärbanespår genom den så får motorvägsförespråkarna någonting, vi får pengar över till Daniel Helldén som kan bygga andra spår och alla blir kortsiktigt nöjda plus att vi förmodligen får mer nytta för pengarna. Sedan kan vi fortsätta att utreda Förbifarten i 40 år till.

Bromma flygplats är inte en Stockholmsangelägenhet
Regeringen har nu tillsatt en förhandlingsperson som ska se över hur en stängning av Bromma flygplats kan gå till. Cecilia Brinck, oppositionsborgarråd, tycker att det är mycket olyckligt att Bromma flygplats bara har kommit att handla om Stockholms utveckling när flygplatsen är en viktig nod för inrikesflyget i hela landet:

– Sverige är stort och glesbefolkat och tågtrafiken kan inte ersätta inrikesflyget. Eller är det meningen att man ska behöva ta tåget i 14 timmar för att ta sig mellan Luleå och Stockholm?

Daniel Helldén, trafikborgarråd håller inte med om beskrivningen:

– 98 procent av allt flyg som idag går till Bromma går att flytta över till Arlanda. Ska vi kunna bygga 140 000 nya bostäder i Stockholm fram till 2020 behöver vi marken där Bromma flygplats idag står. Annars blir det väldigt svårt att uppnå bostadsmålet.

Viktor Barth-Kron menar än en gång att det är konstigt att frågan enbart handlar om ett ja eller nej till Bromma flygplats:

– Varför utreds inte alternativa områden i Stockholm för en citynära flygplats? Risken är överhängande att vi 2022 fortfarande kommer att sitta här och diskutera Brommas vara eller icke vara.

Lyssna på Snåret via byggtjanst.se/snaret. Diskussionen kring programmen förs på Twitter @Snaaret samt på facebook.com/snaret.podcast

MyNewsdesk