Studenter, forskare och gamers utvecklar Norra Djurgårdstaden i dataspelet Cities: Skylines

Hur kan framtidens Norra Djurgårdsstaden i Stockholm bli en stadsdel med fossilfria transporter och gator som används allt mer till aktiviteter? Helgen den 3-4 september genomförs en workshop med dataspelet Cities: Skylines som verktyg för att finna kreativa svar på denna frågeställning.

Norra Djurgårdstaden ett av Europas största urbana utvecklingsprojekt med hållbarhet i fokus. Totalt planeras för 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser som ska kombineras med en modern hamn och annan strategisk infrastruktur.

Workshopen arrangeras av Svensk Byggtjänst, Stockholms stad och Paradox Interactive – det svenska företaget bakom den globala dataspelsuccén Cities: Skylines.

– Vi har i en tidigare workshop, i samverkan med OpenLab vid KTH, provat att använda Cities: Skylines för stadsplanering och medborgardialog. Nu har vi vidareutvecklat konceptet och användandet av spelet för dessa syften. I workshopen den 3-4 september tar vi oss an en tydlig uppgift med hjälp av spelet, säger Erik Kalmaru, kommunikationsansvarig på Svensk Byggtjänst.

Ett lekfullt idéexperiment
Under workshopen, som går under namnet ”Mina Kvarter Cities: Skylines”, tar ett 20-tal studenter, forskare och gamers över Stockholms stads kontor på Hangövägen i Norra Djurgårdsstaden. Med inspiration från metoden ”placemaking” från holländska Stipo och dataspelet Cities: Skylines ska de under helgen ta fram kreativa förslag och lösningar för att skapa ett Norra Djurgårdsstaden med fossilfria transporter och gator som används allt mer för olika aktiviteter.

– Detta är ett idéexperiment med dataspelet Cities: Skylines som verktyg! Här ska vi på ett lekfullt sätt försöka hitta intressanta och kloka svar på den aktuella frågeställningen, säger Martin Ottosson, kommunikationsstrateg på Stockholms stads Exploateringskontor.

Deltagare från Cities: Skylines community
– Allt fler inser att dataspel kan användas till så mycket mer än bara ren underhållning och det är väldigt roligt att man valt Cities: Skylines för denna typ av angelägna samhällsprojekt inom stadsplanering och medborgardialog, säger Susana Meza Graham, vice vd på Paradox Interactive, och fortsätter:

– Modellen av Norra Djurgårdsstaden i Cities: Skylines, som ska användas under workshopen, är verkligen bra! Den är byggd av Svensk Byggtjänsts gamers i samverkan med frivilliga spelare i Cities: Skylines community. Bland annat 20-årige Alexander Oberroither från Österrike som även kommer hit till Stockholm och deltar i workshopen.

I Cities: Skylines-modellen ser man hur Norra Djurgårdsstaden är planerad att bli då stadsdelen är klar. En del kända byggnader är mycket lika verkligheten – bland annat de gamla gasverken som ska bevaras och innehålla nya verksamheter. Under workshopen kommer deltagarna att bygga sina nya lösningar och förslag i denna modell.

Se modellen i vår Youtube-film: youtu.be/1a086YF1Hyk

MyNewsdesk