Nordic ConTech Talks: ”Innovationer måste skapa nytta och ha ett värde"

Innovation handlar inte bara om nya och coola uppfinningar utan även om det slutgiltiga värdet. Vad är nyttan och hur lyckas man uppnå ekonomiska vinster genom ny teknik? I årets första Nordic ConTech Talks diskuterades frågan och vi fick även möta tre företag som har lyckats med att bygga upp innovationsdrivna organisationer.
Det sjätte webbinariet av Nordic ConTech Talks gick av stapeln den 24 februari och bjöd på diskussioner kring innovation och digital transformation. Vi fick även ta del av den senaste forskningen inom en bransch som behöver effektiviseras och lära oss mer om kopplingen mellan produktivitet och digitalisering.
Kontroll av innovation skapar värde
Webbinariet inleddes av Thomas Randes som arbetat med innovation i över 25 år. Idag är Thomas Country Manager på Rouse Consultancy och hjälper organisationer att ta kontroll över sina innovationer.
– Att identifiera värdet av sin innovation är svårare än vad det låter. När vi jobbar med kunder är en av de viktigaste frågorna att konkretisera vad man egentligen avser att sälja. En fundamental fråga som majoriteten har svårt att besvara.
Thomas påpekade att innovation inte är synonymt med uppfinning utan är något nytt som skapar ett värde. Vem som helst kan komma på något nytt men det är inte alla som på allvar kan påvisa nyttan, menade han.
Nya affärer genom digitala lösningar
Två företag som lyckats skapa vinster genom innovation är Hallabro El och Lundqvist Trävaru. Hallabro El är ett elteknikföretag med över 70 års erfarenhet i branschen som med tiden utvecklats till ett mer hållbart företag med klimatsmarta lösningar och innovationer.
– Vi har en energiberså för vind- och solenergi som egentligen är en skalbar hybridlösning med ett hållbarhetsperspektiv. Vi vill sälja ett helt system, inte bara en solanläggning, för att våra kunder ska få med sig hållbarhetstänket hela vägen, menade Emma Elheim Karlsson, VD på Hallabro El.
Lundqvist Trävaru började som ett möbelsnickeri redan 1936 och har sedan dess haft olika skepnader inom träindustrin. Idag är de ett buildtech-bolag om producerar och levererar färdiga byggsatser genom ny teknik.
– Jag är uppväxt med datorspel och The Sims, där man bygger sitt eget hem. Detta ville vi applicera på verkligheten och formade ett ritverktyg i 3D. Idag skapar våra kunder sitt eget hus direkt i webbläsaren. Genom digitala innovationer har vi skapat ett system som är enkelt för kunden att köpa och lätt för oss att skapa, berättade Samuel Holmström, VD på Lundqvist trävaru.
Ständig utveckling i små steg
Ytterligare ett företag som lyckats med ständig utveckling och innovation i centrum är Byggmästar’n i Skåne. De har genom ett genuint intresse och ett tydligt ledningssystem utvecklats steg för steg.
– Vår filosofi har varit att inte dramatisera innovation och utvecklig utan att istället ta små steg hela tiden. Vi vill jobba i en miljö som ständigt ser utveckling utan att egentligen ens tänka på det, förklarade Carin Stoeckman, VD Byggmästar´n i Skåne samt ordförande för Byggföretagen.
En stor framgångsfaktor i företagen har varit att införa ett ledningssystem med en systematik för utvecklingsarbete som har varit processrelaterat. De har tittat på vilka olika processer de har i företaget och hur de kan utveckla dessa. Det har därmed inte handlat om att en specifik produkt ska utvecklats utan istället företag som helhet.
– Vi har en utvecklingsgrupp bestående av alla som driver projekt i företaget. Vi träffas regelbundet för att tillsammans utveckla företaget. Det ger otroliga fördelar genom erfarenhetsåterföring mellan varandra och olika områden.
Produktiviteten är drivkraften
Affärsmodeller var också något som genomsyrade Nordic ConTech Talks samtal och frågan om hur framtidens affärsmodeller kommer att se ut diskuterades. Inom samhällsbyggnadsbranschen pågår bland annat forskning kring testbäddsprojektet Uppkopplad byggplats.
– Byggbranschen får ofta höra att den är improduktiv men viljan om att öka sin produktivitet är hög. Produktiviteten är därmed en viktig drivkraft till varför man vill digitalisera som i sin tur möjliggör bättre logistik i branschen, förklarade Micael Thunberg, biträdande universitetslektor Bygglogistik, institutionen för teknik och naturvetenskap på Linköpings universitet.
Micael hänvisade till Thomas Randers fokus kring vikten av ordet värde och underströk den faktiska nyttan som digitalisering skapar.
– Forskningen kring teknikimplementering kan ses utifrån två olika perspektiv. Det första gäller affärsnytta, alltså vilket värde våra kunder ser men också vilket värde våra ägare vill ha. Det andra perspektivet gäller våra processer internt, både affärs- och produktionsnära processer, där vi måste ta reda på hur våra interna påverkas av implementeringen.
– Det är svårt att enbart titta på ett värde-perspektiv och ett process-perspektiv utan vi måste kombinera dessa två i forskningen. För att kunna leverera ett värde måste vi ta hänsyn till flera aktörer och därmed ha med oss både personal, processer och rätt teknologi.
Driva utvecklingsidéer genom innovationsprogram
Avslutningsvis fick vi lyssna till Olle Samuelson från Smart Built Environment och Camilla Byström programchef för InfraSweden 2030. Båda representerar två olika strategiska innovationsprogram.
– Innovationsprogram finns för att utveckla och innovera kring svenska styrkeområden för ökad konkurrenskraft och export. Dessa program som vi företräder är väldigt långsiktiga där aktörerna får sätta agendan, berättade Olle.
– Som medlem i våra program får man chans att driva utvecklingsidéer tillsammans med andra. Det är ett sätt att få titta på sina frågor från olika håll, förklarade Camilla Byström.
Efter avslutat Nordic ConTech Talks följde en digital workshop där deltagarna fick möjlighet att nätverka och diskutera i mindre grupper.
Nordic ConTech Talks leddes av Fredrik Bauer och arrangerades av Svensk Byggtjänst, Smart Built Environment, Byggföretagen, Installatörsföretagen och InfraSweden 2030. Tidigare webbinarier i serien ser du på vår Youtube-kanal.