Tillbaka

Del 5. Övergivna platser i svensk byggnadshistoria – Kymlinge Station

Övergivna platser i svensk byggnadshistoria - Kymlinge Station

Nu ska vi berätta om en plats som spårat ur fullständigt. På vår färd över Sverige genom övergivna miljöer där tiden stått stilla har vi hamnat på den femte och sista destinationen – Kymlinge Station, även kallad "Spökstationen".

Kymlinge tunnelbanestation är en ej färdigbyggd station som ligger på blå linjen mellan Hallonbergen och Kista i Stockholm. Den ligger mitt i ett motionsområde, och flera motionsspår korsar den ödelagda stationen. Här finns spår och plattformar men inga rulltrappor eller hissar.

En helt ny stadsdel
Stationen byggdes i slutet av 1960-talet då man planerade för en helt ny stadsdel söder om Kista. Järvafältet var tänkt att bli centrum för den nya framtidsstaden Hansta i Kymlinge och planen var att 150 000 människor skulle bo här. Staden skulle bli ett centrum för statliga verk och myndigheter. Det där med framtidsstad förverkligades, fast i Kista, och inte i Kymlinge som det var tänkt.

När man beslutade att placera ut centrala myndigheter till andra orter i Sverige började projektet Hansta förfalla, men eftersom bygget av tunnelbanestationen redan påbörjats lät man bygga klart den. Och sen dess har stationen stått oanvänd… eller?

Spöktåget Silverpilen
Det finns en sägen om spöktåget ”Silverpilen” som går till Kymlinge station. På Silverpilen färdas endast passagerare som mist livet i tunnelbanan. Tågets slutstation är Kymlinge. Om du råkat kliva på Silverpilen finns det ingen återvändo.

Fler artiklar om det övergivna Sverige: 

Del 1: Ytong

Del 2: Svenska Metallverken i Västerås

Del 3: Fredriksberg

Del 4: Grängesberg

Del 5: Kymlinge station

nullSvensk Byggtjänst15 Sep 2020