Vi använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du cookies och vår personuppgiftspolicy.

Tillbaka

Del 5. Övergivna platser i svensk byggnadshistoria

Del 5. Övergivna platser i svensk byggnadshistoria
Har du drömt om att få känna dig som den enda människan på jorden? Att få gå runt i övergivna miljöer som i dystopiska zombie- eller ”end-of-the-world”-filmer. Du kan det! Det finns nämligen fortfarande övergivna platser i Sverige där tiden stått stilla. Vi har kollat in fem av dem. I den femte och sista delen av serien kollar vi på Kymlinge Station, även kallad "Spökstationen".

2017-11-30
Kymlinge Station
Nu ska vi berätta om en plats som spårat ur fullständigt.

Kymlinge tunnelbanestation är en ej färdigbyggd station som ligger på blå linjen mellan Hallonbergen och Kista i Stockholm. Den ligger mitt i ett motionsområde, och flera motionsspår korsar den ödelagda stationen. Här finns spår och plattformar men inga rulltrappor eller hissar. Stationen byggdes i slutet av 1960-talet då man planerade för en helt ny stadsdel söder om Kista. Järvafältet var tänkt att bli centrum för den nya framtidsstaden Hansta i Kymlinge och planen var att 150 000 människor skulle bo här. Staden skulle bli ett centrum för statliga verk och myndigheter. Det där med framtidsstad förverkligades, fast i Kista, och inte i Kymlinge som det var tänkt.

När man beslutade att placera ut centrala myndigheter till andra orter i Sverige började projektet Hansta förfalla, men eftersom bygget av tunnelbanestationen redan påbörjats lät man bygga klart den. Och sen dess har stationen stått oanvänd… eller?

Spöktåget Silverpilen
Det finns en sägen om spöktåget ”Silverpilen” som går till Kymlinge station. På Silverpilen färdas endast passagerare som mist livet i tunnelbanan. Tågets slutstation är Kymlinge. Om du råkat kliva på Silverpilen finns det ingen återvändo.

nullSvensk Byggtjänst15 Sep 2020