Svensk teknikexport – bra för vårt välstånd

Det gäller alla exportintäkter. De bidrar – och är en förutsättning för vårt välstånd. Export som är kopplade till samhällsbyggnad ligger mig varmt om hjärtat.

rcv_1260x630_kronika_2015

Jag noterade ett sådant exempel häromveckan. Det är en svensk innovation, KTHs forskningsbil RCV. Den kan komma att bli basen för självkörande taxibilar i Kalifornien.

Det är det australiensiska startupföretaget Zoox håller på att utveckla helt självkörande taxibilar i Kalifornien.

Zooxs vision är att utveckla en snygg, modernistisk, deluxe eldriven taxibil där fyra passagerare kan sitta vända mot varandra. Bilen kallas Zoox L4 och är av automatiseringsgrad 4 enligt NHTSAs klassificering. Till skillnad från konkurrerande taxibilar, exempelvis från Google och Nissan, är dess fram- och bakdel likadana så att den kan köra i båda riktningar utan att behöva vända om. Den har inga vindrutor, ratt eller bromspedal. Den är baserad på Research Concept Vehicle (RCV), ett forskningsfordon utvecklat vid KTH i Stockholm som köpts av Zoox, med hjul som kan styras, rullas, bromsas och lutas oberoende av varandra.

Zoox förhoppning är att ha en körbar prototyp i slutet av nästa år, anpassa den för allmänna vägar under 2019 och sedan påbörja taxikörningar i en solig stad som Las Vegas under 2020.

Dessutom kommer nu scenarier, som inte bilindustrin gillar. Men det är svårt att stoppa utvecklingen. Bättre att förhålla sig till den. Eller kanske till och med leda den.

Enligt Barclays Plc så kan den amerikanska bilmarknaden minska med ca 40 % under de närmaste 25 åren. Det kommer att slå hårt mot främst volymtillverkare som GM och Ford. Orsakerna är att många familjer kommer att gå från att äga två till en bil och att de självkörande bilarna kommer att användas betydligt mer.

Mobilitet i stället för enskilt bilägande.

Detta innebär att samtidigt som marknaden för teknologin bakom självkörande fordon kommer att booma och sådana bilar stå för ungefär 25 % av världsmarknaden 2035, så kommer också den totala bilmarknaden att minska. Man jämför med när bilen kom och då minskade antalet hästar dramatiskt. Ett liknande paradigmskifte kan nu stå för dörren och mobilitet i stora städer omdefinieras från enskilt bilägande.

Man förutser fyra framtida fordonskategorier: vanliga manuellt körda bilar i tjänsteärenden eller på landsbygden, autonoma familjebilar som delas av medlemmarna i en familj, autonoma delade bilar som man beställer ungefär som en taxi och autonoma samåkningsfordon typ bussar. Enligt rapporten kan delade bilar ersätta mellan 9 och 18 vanliga bilar. Självgående taxibilar kan också bli betydligt billigare för användaren än dagens.

Analysen gäller amerikanska förhållanden där flerbilshushåll är vanliga. Frågan för bilindustrin är om automatiseringsfunktionen bara blir ett nytt köpargument eller om det blir ett större skifte mot att man köper tjänsten mobilitet istället för en bil, framförallt en andrabil.

Det florerar många siffror på hur många enskilt ägda bilar som en delad bil kan ersätta, från 2,5 till 40.

Och det som händer i USA har en tendens att sprida sig – till Sverige. Bland annat.

Det ska bli spännande att se om Zoox lyckas uppnå sin vision. Och om självkörande taxi slår igenom på riktigt. Att Zoox:s koncept är baserat på Research Concept Vehicle (RCV), ett forskningsfordon utvecklat vid KTH i Stockholm gör det ännu mer intressant.

Eftersom det är flera företag som jobbar med sådana taxibilar finns det en sannolikhet att de blir en del av våra framtida transportsystem.

Det är extra spännande eftersom svensk innovation ligger bakom en av dessa.

Samhällsbyggandet utvecklas – ibland riktigt fort och stort.